+358 45 3588292
info@tunnetaitoja.fi
Pankkitili: FI34 4730 0010 5281 30

Löydän itseni, kun paniikkiin hukkaantuminen uhkaa.

Löydän itseni, kun paniikkiin hukkaantuminen uhkaa.

Psykologi kysyi joskus ahdistuksesta. Oltiin samassa tilassa, niin näytin, miten itsellä on tapana toimia ahdistavassa tilanteessa. Hän totesi, et aika vaikuttava omahoito. Hän ei kuitenkaan kysynyt, mitä siinä itsen keskittämisessä tapahtuu.

Hetki sitten somessa joku kysyi, miten handlaa paniikkireaktion. Kirjoitin sen nyt auki.

Tunnen lattian, varpaat, kantapäät, nilkat jne. Tiedostan niiden asennon ja suunnan, vähän joustan polvista tai alaselän notkosta, jotta painopiste siirtyy keskelle. Keskityn hengittämään pallealla, alan tiedostaa sormet, rystyset, ranteet jne. Korjaan hartialinjan auki, jolloin keuhkoille tulee tilaa laajentua. Havaitsen, kuinka ilma virtaa sisään rauhallisesti nenän kautta ja ulos lähes suljettujen huulien välistä. Tunnen ilmavirran huulillani, nostan leukaa ylös ja tiedostan sieraimeni. Avaan hengitystiet ja rentoutan ohimot vähän päänahkaa korvienheilutuslihaksilla liikauttaen. Huomaan, mitä näen, olen turvassa. Tiedän missä olen ja kuka olen.

Koko setti menee läpi varmaan alle sekunnissa oikeaa aikaa.

Systeemi voi olla muukin.

Mut tolleen oon toiminut about aina, alle kouluikäisestä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *